Onze maatregelen

Corona virus

Met aangescherpte maatregelen draagt het Dijklander Ziekenhuis bij aan de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. Dat heeft invloed op bezoekersregels, indeling van de afdelingen in het ziekenhuis en inzet van personeel. De meest voorkomende vragen over dit onderwerp vindt u hieronder.

Coronavirus - onze maatregelen

01. Is het ziekenhuis voorbereid om patiënten met (verdenking van) het coronavirus op te vangen?

Ja, we hebben duidelijke werkafspraken hoe we kunnen vaststellen of patiënten mogelijk besmet zijn met het coronavirus en hoe we deze patiënten veilig kunnen opnemen en verplegen.

Bij de SEH in Hoorn is een triagepunt gerealiseerd in de ambulancegarage aan de achterzijde van de spoedeisende hulp in Hoorn.  In Purmerend wordt de ingang van de huisartsenpost/SEH gebruikt als triage-punt. Hier worden alle SEH-patiënten opgevangen voor een eerste beoordeling van hun klachten. Van hieruit kunnen patiënten op de juiste manier geholpen worden en is het ziekenhuis voorbereid op patiënten met mogelijk het coronavirus.

Patiënten met (verdenking van) het coronavirus worden geïsoleerd verpleegd. Dat wil zeggen: in een aparte eenpersoonskamer, met extra maatregelen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen.

02. Kan het ziekenhuis de toestroom van patiënten aan?

Ja, ter voorbereiding op een grotere toestroom van patiënten is in het weekend van 21 maart de capaciteit van de Spoedeisende Hulp en Intensive Care opgeschaald. OK-personeel en anesthesisten zijn opgeleid om IC-personeel bij te staan en de IC-patiënten te kunnen behandelen.

Ook artsen en verpleegkundigen van andere afdelingen worden klaargestoomd om op de COVID-afdelingen aan de slag te kunnen. Zo creëert het ziekenhuis voldoende capaciteit om benodigde zorg te leveren aan patiënten.

03. Wat zijn de regels voor bezoek?

Om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan heeft het Dijklander Ziekenhuis de bezoekregels aangescherpt. U vindt de aangepaste bezoekregels hier.

Bij de ingangen in Hoorn en Purmerend staan medewerkers die patiënten en bezoekers ontvangen. Zij heten elke patiënt en bezoeker welkom en stellen een aantal vragen. Aan de hand daarvan beoordelen zij of iemand mogelijk besmet is met het coronavirus. Zodat er, indien nodig, extra maatregelen genomen kunnen worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Bijvoorbeeld door een mondkapje aan te reiken.

Dank voor uw medewerking!

 

05. Waarom schalen we niet meer zorg op?

We snappen heel goed dat sommige patiënten al een lange tijd wachten op zorg. We willen deze zorg veilig aanbieden en dat kan alleen als we dit stapje voor stapje doen. Wekelijks zal het opschalen worden gemonitord en indien nodig worden bijgesteld.

06. Moet ik een mondkapje op als ik naar het ziekenhuis kom?

Nee, dat is niet nodig. Alle patiënten en bezoekers worden bij binnenkomst gescreend. Hebt u klachten, dan krijgt u een mondkapje van het ziekenhuis. Hebt u geen klachten, maar geeft het u een veilig gevoel om een mondkapje te dragen? Dan mag u tijdens uw bezoek aan het ziekenhuis een mondkapje dragen dat u zelf meebrengt.