Het verhaal van Malou

Malou

Malou is medewerker bij het Klant Contact Centrum (KCC). Doel van het KCC is om de telefonische bereikbaarheid van het ziekenhuis te verbeteren en werkdruk weg te halen bij de poliklinieken. Op drukke dagen krijgen ze wel 1300 telefoontjes. Elke persconferentie roept weer extra vragen op.

Wat maakt je werk nu anders dan anders?
Ons werk is in de kern is hetzelfde gebleven, maar wat het anders maakt is de snelle wisselingen van gemaakte werkafspraken. Elke ochtend starten we met een briefing om het team zo goed mogelijk te informeren over de huidige afspraken. Dit doet een beroep op de alertheid van ons team, want als eerste aanspreekpunt voor de poli aan ons de schone taak om de patiënt van de juiste informatie te voorzien. De vele berichtgeving vanuit de media en de persconferenties zijn ook van invloed op de hoeveelheid telefoontjes die onze afdeling ontvangt. Maandag is de drukste dag van de week met ruim 1300 telefoontjes per dag. De overige dagen fluctueert dat tussen de 800 en 900 telefoongesprekken met de meest uiteenlopende vragen. Tijdens de eerste coronagolf was het KCC verantwoordelijk voor het plannen van vaccinaties voor zowel medewerkers als patiënten. Deze extra taak kwam bovenop de reguliere telefonie, waardoor we echt alle zeilen bij moesten zetten om zowel patiënt als medewerker naar tevredenheid te kunnen helpen. Hierdoor werd een beroep gedaan op de flexibiliteit en het incasseringsvermogen van de teamleden, maar dit heeft tegelijkertijd gezorgd voor een hechter team.

Waardoor kun jij  doorzetten? Hoe houd je vol?
We zitten hier allemaal middenin en het is een wereldwijd probleem. Ik probeer te relativeren en te kijken naar wat er nog wel kan. Ik vind het vooral belangrijk om me dienstbaar op te stellen zodat de patiënt met een tevreden gevoel de verbinding verbreekt. De huidige situatie brengt een hoop onzekerheden met zich mee en het is dan extra belangrijk om daar gehoor aan te geven. Het zijn uiteindelijk de patiënten en directe collega’s die maken dat ik het volhoud.

Wat wil je meegeven aan collega’s en anderen?
Wees vooral trots op jezelf en je collega’s. Uiteindelijk hebben we elkaar allemaal nodig om dit tot een goed einde te brengen.

Benieuwd naar de andere verhalen? Lees hier verder.