Continu verbeteren
Bij de verbetering van de kwaliteit van zorg en dienstverlening wordt gebruik gemaakt van resultaten uit:
- Interne en externe visitaties (inspecties) van vakgroepen en afdelingen
- Patiënttevredenheidsmetingen
- Klachten
- Veilig Incident Melden (VIM)
- Landelijke aanlevering indicatoren
- Interne audits
- Risico-inventarisaties
Kwaliteit is daarmee een vast onderdeel van de bedrijfsvoering. Wij zorgen er zo voor dat er een goede borging van ingezette verbetermaatregelen is. Het gehele kwaliteit- en veiligheidsmanagementsysteem wordt ook periodiek getoetst door het Nederlands Instituut voor Accreditatie van Ziekenhuizen (NIAZ). Deze accreditatie geeft aan dat onze processen zodanig zijn ingericht dat goede kwaliteit van zorg aantoonbaar is gewaarborgd.
Inspectie
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen. Een belangrijk onderdeel van dit toezicht is het jaargesprek. Elk jaar bezoekt de inspectie het Dijklander Ziekenhuis en kijkt naar taken en verantwoordelijkheden. En naar de manier van samenwerken tussen alle betrokken partijen in het ziekenhuis zoals de raad van bestuur, medische staf, vakgroepen en individuele zorgverleners. De verslagen van deze bezoeken zijn openbaar en kunt u inzien via de website van de Inspectie.