Incidenten en calamiteiten

Natuurlijk doen we er bij Dijklander Ziekenhuis alles aan om er voor te zorgen dat onze patiënten de beste en vooral veilige zorg krijgen. Desondanks kan er iets onbedoeld anders gaan. Als dat gebeurt, dan zijn we daar als ziekenhuis eerlijk over. Omdat we ervan leren. En willen voorkomen dat het weer gebeurt. Op deze pagina leest u wat een incident of calamiteit precies is. Hoe we situaties vaak al oplossen voor het een incident of calamiteit wordt. En wat we doen als een situatie wel een incident of calamiteit is geworden.

Wat zijn incidenten en calamiteiten?

Soms gebeurt er iets vervelends met een patiënt, wat hij niet had verwacht. Dit noemen patiënten vaak een calamiteit. Voor ons is er een verschil tussen incidenten en calamiteiten. Ze zijn ook niet even ernstig. Daarom leggen we dit graag even uit: 

  • Bij een bijna-incident gebeurt er iets tijdens het zorgproces wat niet zo bedoeld was. Maar onze medewerkers merkten dit op tijd en hebben het veranderd. De patiënt heeft er daardoor geen last van gehad. 
  • Een incident is ook een onverwachte en onbedoelde gebeurtenis. Maar hiervan heeft de patiënt wel last gehad. Of hij krijgt er later nog last van. Met ‘last’ bedoelen we nadelige gevolgen. Zoals pijn, ongemak of een extra operatie. 
  • Een calamiteit is ook een onverwachte en onbedoelde gebeurtenis. Maar hiervan zijn de gevolgen ernstiger en er is duidelijk sprake van een gebrek in de kwaliteit van zorg. De patiënt heeft dan ernstige schade ondervonden. Of is zelfs overleden. Een calamiteit melden we aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De betrokken patiënt (of diens nabestaande(n)) wordt daarvan direct op de hoogte gebracht.

Goede en veilige zorg

Als een incident/calamiteit optreedt, willen we niet alleen weten wat er precies gebeurd is, maar willen wij vooral weten hoe we kunnen voorkomen dat bij een andere patiënt hetzelfde gebeurt. Incidentmeldingen/calamiteiten worden structureel geanalyseerd en verbeteracties worden ingezet om herhaling te voorkomen. Door te leren van een incident/calamiteit verbeteren we de zorg. Incidenten/calamiteiten worden door onze medewerkers gemeld via Veilig Incident Melden, dit is een systeem waarmee meldingen grondig worden opgepakt. Bekijk hier de animatie met meer uitleg over hoe Dijklander Ziekenhuis omgaat met incidenten en calamiteiten:

External video URL

 

Calamiteit melden en onderzoeken

Calamiteiten moeten verplicht bij de IGJ worden gemeld. Na een melding bij de IGJ wordt een onderzoek uitgevoerd door een onderzoekscommissie van ons ziekenhuis, die bestaat uit medisch specialisten, verpleegkundigen, eventueel andere medewerkers en een kwaliteitsadviseur. De leden van de commissie zijn niet betrokken geweest bij de zorg voor de patiënt. Het onderzoek wordt uitgevoerd volgens de SIRE-methode (Systematische Incident Reconstructie Evaluatie). Een gesprek met de patiënt, familie en/of nabestaanden behoort tot de standaard werkwijze van de onderzoekscommissie. In dit gesprek wordt gevraagd naar hun verhaal en visie op wat er is gebeurd, aangezien dit belangrijke aanvullende informatie kan opleveren. Deelname aan een gesprek met de onderzoekscommissie is op basis van vrijwilligheid. Een verslag van het gesprek maakt onderdeel uit van de rapportage aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

Zodra het onderzoek is afgerond wordt de calamiteitenrapportage met daarin de aanbevelingen om de zorg te verbeteren aan de IGJ gestuurd. Bij het onderzoek gaat het niet om het aanwijzen van een schuldige, maar om het leren van de gebeurtenissen en te kijken naar wat er nodig is om te voorkomen dat het weer kan gebeuren. Het onderzoek wordt zeer zorgvuldig uitgevoerd, dat maakt dat een onderzoek veel tijd kost.

Lees hier de calamiteitenrapportage 2022.