Therapieland, de digitale aanvulling op de gesprekken in het ziekenhuis

Beeldbellen

Geboren uit nood, tijdens corona, de inzet van digitale modules ter ondersteuning en aanvulling van het gesprek bij psychologen en psychiaters. In 2021 zijn verschillende collega’s van de afdeling Psychiatrie en Medische Psychologie getraind in het werken met Therapieland. Deze e-health methode is inmiddels een succesvol gebleken en wordt nu structureel ingezet.

Noortje Keeman, GZ-psycholoog in het Dijklander, is vanaf het begin betrokken geweest bij de invoering van Therapieland. ‘We zien steeds meer mensen met psychische klachten. Het hebben van een (chronische) ziekte kan mensen tijdelijk uit balans brengen. En ook eventuele nare herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen zijn redenen voor verwijzing. De specialisten uit het ziekenhuis verwijzen vaker door naar onze afdeling. Het komt daardoor voor dat de wachttijd oploopt’, vertelt Noortje. ‘We willen de mensen zo snel mogelijk en goed helpen. Met Therapieland kunnen we mensen meer bieden en hebben we meer diepgang in de face-2-face (of fysieke) sessies. Patiënten kunnen tussen de sessies door zelf thuis aan de slag blijven.’

100 modules

Therapieland is een beveiligde landelijke website die gezondheidszorg op afstand levert en waar allerlei zorgprofessionals zich bij aan kunnen sluiten. Op het platform hebben we toegang tot ongeveer 100 modules over verschillende psychiatrische en psychologische ziektebeelden/aandoeningen die zij in hun behandelingen kunnen inzetten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan omgaan met stress maar ook in de behandeling van verschillende medische problemen is Therapieland behulpzaam. Therapieland biedt extra uitleg, in teksten en in filmpjes. Ook kunnen patiënten opdrachten of oefeningen doen. Therapieland is aanvullend op de gesprekken die zij hebben met de psycholoog en/of psychiater in het Dijklander Ziekenhuis. Het vervangt de gesprekken niet.

Eigen regie

 ‘Het grote voordeel van Therapieland is dat de hulp op afstand gegeven kan worden, patiënten hoeven niet meer voor elk gesprek naar het ziekenhuis, die ruimte kunnen we dus gebruiken om andere patiënten te zien. En doordat patiënten door de modules zelf doorlopen, krijgen ze beter inzicht in hoe het met hem of haar gaat en krijgen concrete handvatten om met hun klachten om te gaan. Als behandelaar kunnen wij meekijken met wat er is ingevuld en in de analoge sessie kunnen we dit nabespreken. Zo krijgt het gesprek in het ziekenhuis ook meer inhoud. Het werkt ook heel goed om patiënten tussen de consulten door te stimuleren om aan hun problematiek te blijven werken’, zegt Noortje. En patiënten kunnen zowel de uitleg als de opdrachten altijd nalezen, bijvoorbeeld in het kader van terugvalpreventie. Patiënten houden levenslang toegang tot Therapieland.

Huiswerk

 ‘In de tijd dat we nu met Therapieland werken merken we dat patiënten enthousiast zijn. We wisten dat Therapieland gebruiksvriendelijk is en dat horen we ook terug van patiënten. Het is geschikt voor alle leeftijden, van jong tot oud. Al merken we dat de jongeren het lastiger vinden om ‘huiswerk’ te maken en verrassend genoeg juist de oudere patiënt gemotiveerd met deze vorm van e-health aan de slag gaat. Het is een waardevolle aanvulling op wat wij kunnen bieden, een manier om de patiënt meer regie te geven en zelfs een soort wachtlijstverzachter. We zijn blij dat we dit nu kunnen aanbieden.’