Veelgestelde vragen over het Centrum voor oncologie

Algemeen

Heb ik een verwijsbrief nodig?

Ja, een verwijzing is noodzakelijk. Als u via de huisarts wordt verwezen loopt dit meestal automatisch via het verwijssysteem ZorgDomein. Als u wordt verwezen via een oncoloog uit een ander ziekenhuis is de verwijzing niet nodig.

Hoe meld ik mij aan bij het Centrum voor oncologie?

Aanmelden bij het Centrum voor oncologie kan via uw huisarts. Alle huisartsen kunnen naar het Centrum voor oncologie verwijzen. De verwijzing gebeurt vrijwel altijd geautomatiseerd via het verwijssysteem ZorgDomein. De verwijzing komt dan automatisch bij ons binnen. Binnen vijf werkdagen ontvangt u een reactie.

Verwezen via een ander ziekenhuis?
De oncoloog van een ander ziekenhuis kan naar het Centrum voor oncologie verwijzen. Je hoeft hiervoor verder niets te doen. Binnen 5 werkdagen na ontvangst van de verwijzing nemen wij contact met je op.

Kan ik bij het Centrum voor oncologie terecht voor een second opinion?

Een second opinion betekent letterlijk: een tweede mening. Bij het aanvragen van een second opinion verdiept een van onze oncologen zich in uw dossier en geeft zijn professionele advies over het huidige behandelplan. Het blijft bij een advies, het Centrum voor oncologie neemt de behandeling op dat moment niet over. Een second opinion aanvragen is vooral zinvol wanneer u voor een beslissing staat met ingrijpende gevolgen en/of wanneer u ernstige twijfels heeft over een diagnose of behandeling. Als u een afspraak heeft voor een second opinion, neem dan mee: de verwijsbrief van de huisarts of behandelend arts en informatie van de voorgaande kliniek(en).

Wat moet ik meenemen voor een eerste afspraak?

  1. Verwijzing (via de huisarts of oncoloog ander ziekenhuis)
  2. Wanneer u bij een ander ziekenhuis onder behandeling bent geweest: vraag alvast het medisch dossier op en neem deze mee naar u eerste afspraak
  3. We delen informatie met u via ons beveiligde patiëntenportaal mijn Dijklander. Inloggen kan eenvoudig met een DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan, dan is dat vast geregeld. Zie ook Hoe werkt Mijn Dijklander.
  4. Identiteitsbewijs 

Wat zijn de wachttijden?

De wachttijden vind je op deze pagina. Een keer per maand worden deze geactualiseerd.
Let op: dit is de toegangstijd voor een eerste consult. Voor bepaalde behandelingen bestaat daarnaast een wachtlijst.

Kosten

Wordt mijn behandeling vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Dit is afhankelijk van je polisvoorwaarden en of het Dijklander Ziekenhuis een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. In het algemeen geldt op dit moment:

  • Wanneer het Dijklander Ziekenhuis een contract heeft met je zorgverzekeraar, dan wordt 100% vergoed én je hebt recht op vergoeding.
  • Mocht het Dijklander Ziekenhuis géén contract hebben én je hebt géén vrije keuze/restitutiepolis dan wordt afhankelijk van de polisvoorwaarden tussen 70 tot 80% vergoed.
  • Wanneer je wel een vrije keuze/restitutiepolis hebt dan wordt er, ongeacht of er een contract is met het Dijklander Ziekenhuis, 100% vergoed.

Het Dijklander Ziekenhuis heeft met nagenoeg alle zorgverzekeraars afspraken. Wij adviseren je om voor de start van de behandeling bij je zorgverzekeraar te informeren op welke vergoeding je recht hebt.

De basis budgetpolis en ZieZo selectief polis van Zilveren Kruis valt in 2022 niet onder de verzekerde zorg in het Dijklander Ziekenhuis. Alle overige polissen en labels van Zilveren Kruis wel. Heb je deze polis? Dan kun je nog steeds bij ons terecht maar wordt mogelijk niet de hele behandeling vergoed. Neem contact op met je zorgverzekeraar of kijk op de website van het Dijklander Ziekenhuis: https://www.dijklander.nl/gecontracteerde-zorgverzekeraars

Het Dijklander Ziekenhuis kan niet de verantwoordelijkheid op zich nemen om te verifiëren of de behandeling wordt vergoed.