Informatie delen om zorg te verbeteren

foto van borstcontrole

Waterlandziekenhuis en Westfriesgasthuis ontvangen Award voor openheid over kankerzorg.



Net als vele andere ziekenhuizen gebruikt het Waterlandziekenhuis/Westfriesgasthuis vragenlijsten. Ook op het gebied van borstkankerzorg. Patiënten wordt gevraagd naar hun ervaringen en bevindingen. Maar waarom? En wat doet een ziekenhuis ermee? ‘Delen’, stelt het ziekenhuis. ‘Omdat we alleen door het delen van de bevindingen onze zorg kunnen verbeteren’. En voor die openheid heeft het ziekenhuis deze week de Transparantie Challenge Award in ontvangst mogen nemen.

Cynthia Keijzer-Steur, verpleegkundig specialist oncologie, vertelt: ‘Wij vragen al onze patiënten om deel te nemen aan de vragenlijsten. Het is een eenvoudige manier om patiënten te betrekken bij de zorg die wij leveren. De resultaten van de vragenlijsten vormen namelijk een belangrijke bron van informatie. Voor ons, omdat het ons inzicht geeft hoe we onze zorg nog beter kunnen laten aansluiten op de behoeften van patiënten. Maar ook voor patiënten. Doordat wij deze - uiteraard anonieme - uitkomsten ook delen met kankerpatiëntenorganisaties laten we zien welke zorg wij leveren. Zo kunnen andere patiënten op basis daarvan weer hun eigen keuzes maken. Bijvoorbeeld voor welk ziekenhuis ze kiezen’.

Aandachtig luisteren
‘Bovendien vormt het vaak een mooie aanleiding om met de kankerpatiëntenorganisaties in gesprek te gaan’, vertelt Cynthia Keijzer-Steur. ‘Bijvoorbeeld om de vragenlijsten aan te passen. Er zijn vragen die voor onze patiënten niet meer relevant zijn. Wij willen liever van de patiënten weten of patiënten op de hoogte waren wie hun vaste aanspreekpunt was, en of er aandachtig geluisterd werd door de zorgverleners. Door aanscherping van de vragenlijsten kunnen we nog gerichter uitvragen en dus nog beter onze zorg laten aansluiten bij de behoefte van de patiënt. Wij zijn dus heel blij dat patiënten de tijd willen nemen om deze vragenlijst in te vullen en willen langs deze weg dan ook kenbaar maken dat daadwerkelijk verbeter/veranderacties volgen op de geleverde input’.

De Transparantie Challenge Award is door de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) aan zes Nederlandse ziekenhuizen uitgereikt voor hun openheid over de resultaten van hun kankerzorg. Het NFK moedigt met deze prijs het delen van resultaten met kankerpatiëntenorganisaties aan.