Dijklander Ziekenhuis start met de Patiëntervaringsmonitor (PEM)

Vlaggen Yvette

Patiëntervaringen zijn een belangrijke bron van informatie voor ons ziekenhuis om onze zorg te verbeteren. Per 24 september gaat het Dijklander Ziekenhuis daarbij gebruik maken van de Patiëntervaringsmonitor (PEM). Deze online vragenlijst wordt aan ruim 4600 volwassen patiënten verstuurd die het afgelopen kwartaal op de poli of in de kliniek zijn geweest.

Om maximaal te kunnen leren en verbeteren van patiëntenfeedback start het Dijklander Ziekenhuis vanaf vandaag met de landelijke PEM vragenlijsten. De vragen in de PEM richten zich op 8 onderdelen van patiëntgerichte zorg, bijvoorbeeld over wat er in het ziekenhuis met de patiënt is besproken, de wachttijd voor een afspraak, of de patiënt kon meebeslissen over een behandeling of onderzoek.  Overigens gaan niet alle afdelingen werken met de PEM, alleen patiënten van 18 jaar en ouder die een bezoek hebben gebracht op de polikliniek of opgenomen zijn geweest op een verpleegafdeling ontvangen de vragenlijst. De Spoedeisende hulp, afdeling Kind & Jeugd, bloedprikken, röntgen, Niercentrum en de IC gebruiken deze PEM nog niet. Aan het einde van het jaar wordt PEM geëvalueerd en bekeken of en hoe we gaan uitbreiden op andere afdelingen. 

Patiëntervaringen ophalen 
In het Dijklander Ziekenhuis worden belevingen en ervaringen van patiënten gestructureerd uitgevraagd. Hiervoor worden verschillende instrumenten ingezet. Naast PEM en de QR-code op de 'Maak onze zorg beter'-kaartjes wordt feedback opgehaald uit meldingen, klachten, de patiënten-ideeënbus, ons patiëntenpanel, spiegelgesprekken en informatie die binnenkomt bij onze collega’s van ‘Bureau Zorgervaring’. Binnen afdeling Kwaliteit worden deze  patiënten-/klantenervaringen verzameld en maken zij trends op. Zo kunnen we structureel onze zorg verbeteren. 

Meer weten over deze PEM-vragenlijst en wat wij met de uitkomsten doen kunt u hier terugvinden. 
Meer weten over hoe wij patiëntervaringen ophalen vind u hier.