Vraag & antwoord

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen, verdeeld over enkele categorieën. 


Algemeen

Hoe kan ik post naar een patiënt in het ziekenhuis sturen?

U kunt uw post naar het volgende postadres sturen:

Locatie Hoorn:
De heer/mevrouw
p/a Dijklander Ziekenhuis
kamer/afdeling/ locatie Hoorn 
Postbus 600
1620 AR Hoorn

Locatie Purmerend: 
De heer/mevrouw 
p/a Dijklander Ziekenhuis 
kamer/afdeling/locatie Purmerend 
Postbus 250
1440 AG Purmerend

Stuurt u liever een e-card aan een patiënt? Dat kan ook!

Hoe kan ik zien wanneer ik een afspraak heb?

Via Mijn Dijklander kunt u zien wanneer en waar u de afspraak in het ziekenhuis heeft. Ter herinnering ontvangt u 48 uur van tevoren een SMS-bericht (dit bericht bevat vanwege privacy-wetgeving alleen de datum van de afspraak). U kunt ook bellen via het nummer van de polikliniek waar u een afspraak heeft.

Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Op locatie Hoorn en locatie Purmerend kunt u zich op twee manieren inchecken voor uw afspraak op de polikliniek of bij het dagcentrum: online via Mijn Dijklander of via de aanmeldzuilen in de centrale hal. In beide gevallen ontvangt u een afsprakenticket met een QR-code. U kunt die vervolgens scannen bij de aanmeldzuil van de polikliniek of het dagcentrum waar u de afspraak heeft. Zo weten we dat u er bent! Kijk voor meer informatie op www.dijklander.nl/aanmelden

Wanneer heb ik geen verwijsbrief nodig?

  • Als u onder controle blijft, ook al is dat bijvoorbeeld maar één keer in de twee jaar.
  • Als uw specialist tijdens een controle van een bestaande klacht een nieuwe klacht constateert. Uw specialist verwijst u dan zelf door, in plaats van bijvoorbeeld uw huisarts.
  • Bij spoedgevallen.

Als u zich zonder verwijsbrief op de polikliniek meldt, en er is geen sprake van bovenstaande uitzonderingen, dan worden de kosten niet door de verzekeraar vergoed, en moet u de factuur zelf betalen. Meer informatie vindt u hier.

Mijn Dijklander

Hoe kan ik inloggen op Mijn Dijklander?

U kunt in Mijn Dijklander inloggen als u:

  • als patiënt geregistreerd bent in het Dijklander Ziekenhuis
  • beschikt over een computer, tablet of smartphone met internetverbinding
  • in het bezit bent van een DigiD met extra controle via sms of de DigiD app
  • uw (mobiele) telefoon, die is gekoppeld aan uw DigiD, bij zich heeft;
    Heeft u geen mobiele telefoon? U kunt de sms-code ook ontvangen op uw vaste telefoon. DigiD stuurt dan een gesproken sms-bericht naar uw telefoon.

Meer informatie over DigiD.

Ik heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Dat hangt ervan af. De meest voorkomende problemen zijn:

  • U bent nog niet in het Dijklander Ziekenhuis geweest. U hebt toegang tot Mijn Dijklander als u in het Dijklander Ziekenhuis bent geweest voor een consult of behandeling.
  • Er is iets met uw DigiD. Lees meer hierover op de website van DigiD.
  • Soms kan het een oplossing zijn om de geschiedenis (cache) van de webbrowser te legen. Het leegmaken van de cache van de webbrowser zorgt ervoor dat de nieuwste versies van webpagina's en programma's in de browser worden geladen. Hiermee worden mogelijk weergave- en/of inlogproblemen met betrekking tot Mijn Dijklander opgelost. Hoe je dat per browser doet, lees je hier: ChromeEdgeSafariFirefoxInternet Explorer 9, 10, 11
  • Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden. Hebt u bijvoorbeeld een computer met Internet Explorer 8? Dan moet u uw browser upgraden met Internet Explorer 9.
  • U bent jonger dan 16 jaar. Mijn Dijklander is alleen nog toegankelijk voor patiënten die 16 jaar of ouder zijn.

Kan ik inloggen in het buitenland?

In verband met de beveiliging van uw patiëntgegevens, wordt de toegang tot Mijn Dijklander beperkt tot gebruikers van landen binnen Europa, Caribisch Nederland, Suriname en Marokko. Wanneer u in een ander land bent dan hierboven genoemd dan kunt u dus helaas niet inloggen en krijgt u de melding ‘Web Page blocked’ te zien.

Wie kan Mijn Dijklander gebruiken?

U kunt Mijn Dijklander gebruiken als u een geregistreerde patiënt bent van het Dijklander Ziekenhuis. Voor sommige patiënten gelden uitzonderingen:

Kinderen:

  • kinderen van 0 tot 12 jaar
    Kinderen onder de 12 jaar hebben meestal geen DigiD en kunnen niet zelf inloggen. Voor deze groep kunt u als ouder een machtiging aanvragen.
  • kinderen van 12 tot 16 jaar
    Kinderen van 12 tot 16 jaar hebben soms een DigiD en kunnen dan zelf in Mijn Dijklander inloggen. Als u als ouder inzage wilt hebben in Mijn Dijklander van uw kind, dan kunt u hiervoor gemachtigd worden. U heeft dan wel officieel de toestemming van u kind nodig.
  • kinderen vanaf 16 jaar
    Kinderen vanaf 16 jaar mogen zelfstandig gebruik maken van Mijn Dijklander.

Gemachtigden:

  • een ander machtigen
    Wilt u een ander machtigen voor toegang tot uw gegevens? Bijvoorbeeld uw partner? Dan moet u hiervoor een machtiging aanvragen. Hiervoor vult u het aanvraagformulier in.
  • wilsonbekwaam
    Is een patiënt wilsonbekwaam en wordt hij/zij vertegenwoordigd door een ander? Dan kan de vertegenwoordiger een machtiging aanvragen voor toegang tot Mijn Dijklander. Hiervoor vult u het aanvraagformulier in.

Als de machtiging is verleend, dan is in uw eigen Mijn Dijklander zichtbaar voor wie u gemachtigd bent.

Zijn mijn gegevens wel veilig?

Wij gaan op een veilige manier met uw digitale gegevens om, conform de Wet bescherming persoonsgegevens. U kunt zelf bijdragen aan een veilig gebruik van Mijn Dijklander:

  • Log uit op het moment dat u Mijn Dijklander niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
  • Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar die daarom op een veilige plek.
  • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dat zou namelijk betekenen dat iedereen die toegang heeft tot uw computer, ook uw inlognaam en wachtwoord kan vinden.
  • Gebruikt u draadloos internet? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is. Dan kan niet iedereen van uw internetverbinding gebruik maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens?

Wij willen graag weten hoe vaak Mijn Dijklander wordt gebruikt. Daarom registeren we elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in Mijn Dijklander komen in uw medisch dossier.

Wanneer u een e-consult naar uw zorgverlener stuurt, komt dat in uw dossier van het Dijklander. Ook het antwoord van uw zorgverlener komt daarin te staan. De e-consulten zijn inzichtelijk voor die zorgverleners binnen het Dijklander die toegang hebben tot uw dossier.

Meldzuilen

Ik kom er niet uit. Waar kan ik terecht met vragen?

Wanneer het niet lukt om digitaal in te checken hoeft u niets te doen. U kunt u gewoon naar het ziekenhuis komen voor uw afspraak. We helpen u graag verder bij de meldzuilen in de centrale hal of de receptie. Vergeet niet uw legitimatiebewijs mee te nemen.

Wat moet ik doen als het digitaal inchecken niet lukt?

Als u voor het eerst in het Dijklander komt als patiënt, moet u zich eerst inschrijven. Lees meer over inschrijven.

Bent u al patiënt en lukt het evengoed niet? Dan hoeft u niets te doen. U kunt gewoon naar het ziekenhuis komen voor uw afspraak. We helpen u graag verder bij de meldzuilen in de centrale hal of de receptie. Vergeet niet uw identiteitsbewijs mee te nemen.

Ik heb online ingecheckt via Mijn Dijklander, maar ik heb geen mail ontvangen met mijn afsprakenticket. Wat nu?

Check eerst of deze in de ongewenste mail is terechtgekomen en of u het juiste e-mailadres heeft ingevuld op Mijn Dijklander.

Klopte uw mailadres niet en heeft u deze aangepast? Helaas is het nog niet mogelijk om uw afsprakenticket opnieuw te sturen. Ga op de dag van uw afspraak naar de receptie. U krijgt hier uw afsprakenticket. Als u voor een volgende afspraak weer incheckt via Mijn Dijklander, zult u uw afsprakenticket wel per mail ontvangen.  

Is uw afsprakenticket niet in uw ongewenste mail terechtgekomen en staat wel het juiste mailadres geregistreerd? Dan vragen we u een mail te sturen naar zorgervaring@dijklander.nl. Vermeld hierbij uw naam en geboortedatum. Wij zoeken dan uit waar het mis is gegaan. U kunt zich op de dag van uw afspraak melden bij de receptie. U krijgt hier uw afsprakenticket.

Voor welke afspraken kan ik digitaal inchecken?

U kunt zich digitaal inchecken voor alle afspraken op de polikliniek en de dagcentra. Voor het laboratorium hoeft dit niet. U kunt ook digitaal inchecken voor andere opnames, maar hier heeft u geen dagticket nodig dat u per mail of via de aanmeldzuil hebt gekregen.

Waarom moet ik mij identificeren?

Als u een afspraak heeft in het ziekenhuis, moet u een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning) laten zien aan de zorgverlener. De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. Dit is een bepaling vanuit de Rijksoverheid.

Meer informatie

Toelichting gebruik pasfoto als patiëntfoto

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met Bureau Zorgervaring, bereikbaar via 0229 - 257 613 of stuur een e-mail.