Word lid van de cliëntenraad

clientenraad

De cliëntenraad van het Dijklander Ziekenhuis praat mee over de gang van zaken binnen de organisatie. Onze belangrijkste taak is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de patiënten. De cliëntenraad adviseert de raad van bestuur van het ziekenhuis gevraagd en ongevraagd over alle onderwerpen die voor patiënten van belang zijn.

De cliëntenraad bestaat op dit moment uit negen leden en wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. Gelet op alle ontwikkelingen in het zorglandschap die het ziekenhuis raken, en daardoor ook de patiënt, is er nog plaats voor één lid. Leden van de cliëntenraad zijn geen medewerkers van het Dijklander Ziekenhuis, maar willen bijdragen aan de kwaliteit van de gezondheidszorg binnen het ziekenhuis. Ieder lid neemt zijn of haar kennis en ervaring mee: de één doet dat vanuit maatschappelijke betrokkenheid, de ander als ervaringsdeskundige.

 

Wat doe je als lid van de cliëntenraad?

De cliëntenraad focust zich elk jaar op een aantal thema’s, zoals de kwaliteit van zorgverlening, eHealth, patiëntenrechten, regionale samenwerking en wachtlijsten. We gaan regelmatig met zorgprofessionals en andere medewerkers van het ziekenhuis in gesprek zodat wij in nauw contact blijven met het werkveld. Je wordt voor verschillende werkgroepen gevraagd om daar vanuit het patiëntenbelang mee te denken over actuele ontwikkelingen. 

Als lid van de cliëntenraad staat het algemene patiëntenbelang boven het persoonlijk belang. Je denkt en handelt dan ook continu vanuit het perspectief van de patiënt. Je leest beleidstukken van het Dijklander Ziekenhuis en vergadert regelmatig. Je vergadert niet alleen met de raad van bestuur, maar ook met andere disciplines binnen het ziekenhuis, zoals artsen, verpleegkundigen en ondersteunende afdelingen. Ook bereid je adviezen aan de raad van bestuur voor. 

We verwachten dat de werkzaamheden minimaal 10 tot 12 uur per maand in beslag nemen. Daarnaast volg je een scholing op gebied van medezeggenschap. Het is belangrijk om te weten dat je de functie op vrijwillige basis vervult. 

“De cliëntenraad maakt onderwerpen bespreekbaar die belangrijk zijn voor de patiënten. Wij kijken vanuit het patiëntenperspectief en hebben daarbij geen andere belangen, die bijvoorbeeld bij onze adviezen in de weg staan,” aldus Maria, lid van de cliëntenraad.

 

Wie ben jij?

Wij zijn op zoek naar iemand die het leuk vindt om vanuit patiëntenperspectief te denken, beleidsstukken kan doorgronden en vervolgens een duidelijke mening vormt. Hierbij weet je uiteraard om te gaan met vertrouwelijke informatie. Ook heb je een evenwichtige, doortastende, constructieve en flexibele instelling. 

Wij streven naar diversiteit in de samenstelling van onze raad. Het is een pre als je affiniteit hebt met de zorg, bijvoorbeeld doordat je in de zorg werkzaam bent (geweest).

 Daarnaast:

  • heb je een kritische, positieve, open houding; 
  • treed je tactvol en standvastig op; 
  • beschik je over een flinke dosis doorzettingsvermogen; 
  • kun je opereren in teamverband; 
  • ben je woonachtig in de regio Waterland of West-Friesland.

 

Wat bieden wij jou?

  • De mogelijkheid om de ontwikkelingen binnen het Dijklander Ziekenhuis van nabij te volgen. 
  • De mogelijkheid om invloed uit te oefenen op deze ontwikkelingen en zo de positie van patiënten te helpen versterken. 
  • Een positieve en betrokken sfeer in de cliëntenraad. 
  • Een leerzame werkomgeving en deskundigheidsbevordering. 
  • Onkostenvergoeding en vacatiegelden.

 

Interesse?

Wil jij onderdeel worden van onze cliëntenraad? Dan horen we graag! Stuur je motivatie en cv naar ambtelijk secretaris Corine Jong, j.d.jong-vijn@dijklander.nl. Wil je meer weten over de activiteiten en inhoud? Neem dan contact op met Elly Tang, voorzitter van de Cliëntenraad, via 06-20 61 21 56. Reageren kan tot 8 maart aanstaande.